De Koppelpoort.
In de periode 1380 - 1480 beleefde Amersfoort een enorme groei, waarbij de uitbreiding van de stad werd omwald door een tweede stadsmuur. In die stadsmuur werden zes landpoorten en een waterpoort opgenomen. Een van die poorten was de Koppelpoort, waarvan de bouw rond 1400 werd gestart. De poort bestaat uit meerdere delen, die waarschijnlijk ook in verschillende periodes zijn gebouwd en met elkaar verbonden. De waterpoort beschermde de toegang tot de stad via, hoe kan het anders, het water en de landpoort beschermde de toegang, jawel, via land.
In 1860 is de Koppelpoort bijna gesloopt. Het toenmalige gemeentebestuur vond de poort maar een lelijke sta in de weg, terwijl de wil ontbrak geld te stoppen in het onderhoud ervan. Particulier initiatief heeft de poort in 1884 gered. Eind 20e eeuw is de poort wederom gerestaureerd. Dit restauratieproject werd in 1999 onderscheiden met de Europe Nostra Award.
Bezoekers van Amersfoort die de stad vanuit Zwolle met de trein benaderen, krijgen een fantastisch zicht op de poort cadeau!
Over de Kamperbinnenpoort is eigenlijk niet veel meer bekend dan dat ‘ie deel uitmaakt van de eerste verdedigingswal, die rond 1250 werd gebouwd. De poort staat op de grens van twee winkelstraten: de Langestraat en de Kamp.
Lees verder...
In de 17e eeuw ontstond voor de stad Amersfoort de behoefte een marktplaats in te richten voor de veehandel in de regio. Het stadsbestuur wilde daar echter niet te veel gedoe mee overhoop halen. Lees verder...